– Jag hoppas att jag kan inspirera andra unga tjejer att bli lastbilschaufförer. Det är ett fritt och härligt yrke och man behöver inte alls besitta någon råstyrka för att lasta på eller av – det räcker med att tänka smart och använda den tekniska utrustning som finns. Här har utvecklingen verkligen gynnat kvinnor.
Vi slår följe med 26-åriga Johanna Lyberg från Katrineholm, sedan i våras en av Byggelements nio egna lastbilschaufförer under en transport från fabriken i Katrineholm till ett pågående byggprojekt i Solna. Hon har alltid fascinerats av stora fordon och hade tidigt målet klart – ett CE-körkort som ger behörighet att köra tung lastbil med tungt släp.
– Lastbilskörkort öppnar så många dörrar och jag älskar stora och tunga maskiner. Det här jobbet har blivit ännu bättre än jag trodde!
Johanna har bilintresset med sig från både familj och kompisar. Det är mycket mekande på fritiden och hon berättar också utan omsvep att hon är pedant. Ingen utomstående får styra och ställa i förarhytten, här vill hon vara envåldshärskare och skyddar gärna inredningen med handdukar och olika överdrag om någon ska göra henne sällskap i hytten.
– Tunga maskiner har alltid funnits med mig, och sedan blev jag snabbt helt såld på att hålla på med bilar.
Just nu har hon en Golf Mk 1 från 1979, näst intill totalrenoverad. Att komma så nära originalet har varit viktigt. Hon har till och med en tatuering av den här bilen på sin arm.
Johanna jobbar också på att renovera en Volvo 940 från 1993, och tänker en hel del på två tidigare bilar som hon kan sakna – en BMW E30 Touring och en BMW E34 Sedan.
– Det mesta har jag lärt mig själv, men får hjälp av både mina vänner och min familj. Jag är väldigt tacksam för att mina nära står ut med min uppslukande hobby – den är ju inte helt billig.
Bakgrunden till Byggelements satsning på egna chaufförer är tryggheten i att ha alla led och all logistisk kapacitet under ”sitt eget tak”. Just nu är fyra av chaufförerna kvinnor, något som gör logistikdelen till en av företagets mest jämställda avdelningar.
– Frihet under ansvar, det är det bästa med det här jobbet, säger Johanna Lyberg. Ingen dag är den andra lik och jag vet aldrig riktigt vad som ska hända. Ibland behöver man göra en ny plan på plats, då är det en tillgång att kunna improvisera.
Hon sover ofta borta i veckorna – i bilen – och tycker att ju längre körningar hon får, desto bättre känns livet. Den lilla, men välutrustade förarhytten, erbjuder både kylskåp, mikro och TV. Sådant som dusch och toalettbesök kan man oftast sköta på utrustade rastplatser.
– Annars finns alltid skogen. Man kan inte göra problem av småsaker.
Körningarna planeras i tvåveckors-perioder, men sedan lägger chaufförerna sin egen touch på upplägget för att alla moment ska hinnas med. Den här morgonen lastade Johanna själv hela transporten av skalväggar innan bilen lämnade Byggelements fabrik tidigt på morgonen.
Som den nya tidens tunga chaufför är hon gärna med och sprider kunskap och breddar perspektivet.
– Jag hoppas att fler unga tjejer vågar välja det här yrket. Det är inte råstyrka det handlar om längre utan om att kunna hantera nya tekniska hjälpmedel. Sedan måste man förstås ha en grundfysik, men det gäller ju i alla lägen och i alla yrken.
Och hur mycket har den manligt dominerade byggbranschen hängt med i utvecklingen?
– De flesta är schyssta, men det händer tyvärr fortfarande att jag får tråkiga kommentarer.